Friday 13 January 2012

REDA DAN TERUSKAN KEHIDUPANMU

   Beberapa hari yang lepas,semasa dalam perjalanan ke Sungai Petani,di dalam van nostalgia,saya terkenangkan peristiwa yang pernah berlaku sewaktu zaman persekolahan.Peristiwa itu pula sangat-sangat mengubah diri dan hidup saya sedikit sebanyak.

   Jika bercerita tentang zaman persekolahan,pasti ramai yang lebih berminat bercerita tentang kisah hati berbanding bercerita tentang pelajaran.Hampir kebanyakkan pelajar pernah merasa pengalaman mencintai,dicintai,bercinta dan ditolak cintanya.Situasi-situasi ini memberikan pelbagai kesan emosi kepada yang merasakannya.Saya juga tidak terkecuali.Cuma kisah saya mungkin sedikit "tragik" pada suatu masa dahulu,tetapi kini saya mengenangkan peristiwa tersebut dengan senyuman kerana apabila terkenangkan saat-saat itu,jelas terpancar ketidakmatangan saya dalam soal percintaan pada masa itu.

   Saya tidak mengecop diri saya pakar dalam percintaan,tetapi dari peristiwa-peristiwa yang pernah berlaku ini,setiap satunya memberi saya pengajaran yang berguna.Apabila mengenangkannya,saya nampak setiap kesalahan dan kelemahan yang ada pada diri dan membantu saya untuk memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik.Cinta ditolak bukanlah sesuatu yang teruk.Mengapa perkara ini dijadikan alasan untuk kita saling bermusuhan setelah ditolak?Mengapa perlu berkelakuan seperti orang kehilangan anak apabila ditolak?Mengapa tidak kita reda dan meneruskan kehidupan?Bukankah masih jauh lagi perjalanan,Insya Allah.

   Kita seharusnya melihat setiap perkara yang terjadi disudut yang positif.Jangan terlalu mengikutkan perasaan hingga tidak dapat membuat keputusan yang rasional.Setiap perkara dijadikan dengan hikmahnya yang tertentu.Terpulang pada kita untuk menghadapinya.Jangan kita mudah mengeluh dan menganggap kisah kitalah yang paling teruk kerana masih ada yang lebih teruk dari kita.Dan jangan juga kita bertanya adakah kitabukan yang terbaik untuknya,kerana masih ada yang lebih baik dari kita.Apa yang saya tulis hari ini adalah ikhlas dari hati saya seperti mana nama blog ini yang asal(Cerita Dari Hati).Saya dedikasikannya untuk semua kawan-kawan,pelawat blog ini dan juga diri saya.Sekian

No comments:

Post a Comment