Tuesday 8 October 2013

MASSACRE CONSPIRACY : LOST HOLOCAUST

Assalam Semua !!
Ingat lagi tak dalam post #TwtUp aku adah bersedia untuk memberi ulasan dari sudut kaca mata aku ini tentang album berjudul Lost Holocaust ini.

    Ditubuhkan pada tahun 2008, mereka yang bermain muzik berpaksikan melodic metalcore ini dianggotai oleh Ash(vokal), Emy(drums), Sonna citer yang aku ada beli satu cd iaitu Massacre Conspiracy/MC16 punya album baharu. Ya, kini aku sudy(guitar/vokal), Achong(bass), Godoy(guitar) dan Ax di posisi keyboard. Pernah meriliskan demo berjudul The Prophecies, kini mereka sedang giat mengegarkan telinga peminat muzik berat dengan rilisan terbaru mereka, Lost Holocaust. Perkenalan pertama aku dengan band nie adalah berdasarkan cerita-cerita dalam majalah ROTTW. Manakala cinta pertama aku dengan muzik depa pulak bila aku tergerak hati untuk memuat turun EP The Prophecies depa di laman 4Shared.com. Masa mula-mula dengar lagu All Hope Remains Dead(versi asal),pada telinga aku mengatakan vokal yang keluar adalah seperti Dani Filth, sebab erm... susah nak cakap, kome pandai-pandai ler cari ok. Muzik pulak okay, menepati piawaian yang aku tetapkan. Huhhu...jadi pada saat itu bermulalah kisah cinta aku dengan muzik Massacre Conspiracy, hinggakan message alert pun aku guna lagu Massacre Prologue.


   Ok, sekarang aku nak merungkai serba sedikit tentang album depa yang masih hangat dalam koleksi aku. Mula-mula sekali aku nak sembang pasal pakejing cd nie. Sekadar pakej yang simple dengan hasil seni cover dihasilkan oleh Sla Muerta dari Indonesia. Sampai sekarang aku masih tertanya-tanya apakah maksud yang tersirat pada cover ini yang memaparkan piramid(iluminati ?? Hah!! hehe just kidding =D). Pada covernya juga terdapat stiker parental advisory, dimana pada siapa yang tidak tahu stiker ini menandakan lagu-lagu yang terkandung dalam cd ini mengandungi lirik-lirik yang agak...ganas...

   11 buah lagu terkandung dalam album ini dengan 3 lagu daripadanya dipetik dari EP mereka. Lagu-lagu tersebut ialah All Hope Remains Dead, Bloodless dan Running In Fear. Akan tetapi depa tak ambil jalan mudah dengan ambil bulat-bulat lagu-lagu nie, tetapi depa buat sedikit penambahbaikan pada lagu-lagu ini sebagai contoh lagu All Hope Remains Dead yang mana suara perempuan dalam lagu nie diberikan kepada Yasmin Matthews dari band Maddthelin.

   Keseluruhannya album nie memang akan membuatkan jantung si pendengar berdegup pantas tanpa rehat kerana kesemua lagu-lagunya laju jugaklah temponya. Siapa yang boleh headbanging dari start sampai abis album nie memang aku salute larh..Aku nak headbanging lama-lama karang tercabut kepala aku nie. Semua sedia maklum yang band nie memang tight permainan depa, macam pro, walaupun masih setahun jagung. Jadi tiada pertikaian tentang permainan depa cuma pada pengamatan aku yang masih mentah dalam muzik ini, aku rasa macam bunyi gitarnya seakan-akan sama jer dalam hampir kesemua lagu. Begitu juga bunyi dram, macam ada bunyi yang sama dengan lagu-lagu yang lain. Tapi tak banyak dan ketaralah. Lagipun nie pendapat akulah kan, so suka hati akulah. Heheh..

    Walau bagaimanapun, aku tetap layan semua lagu-lagunya. Tiada filler. Satu kelebihan band nie adalah depa ada selitkan solo dalam beberapa buah lagu, walaupun bukan solo killer, tapi masih mampu membuatkan hati ini terus tertarik untuk mosh!!!. Suara Ash pun best sebab tak mendatar jer. Dia pandai ubah-ubah suara ikut kesesuaian lagu-lagu yang dinyanyikannya. Melihatkan pada sudut lirikal pula, banyak perasaan marah yang disalurkan dan seperti ada kaitan antara satu sama lain. Mungkin sebab dihasilkan oleh minda yang sama iaitu Ash, kecuali lagu All Hope Remains Dead(Ash+Mio).

   Masa 8/6/13 aritu depa ada datang sini main dengan Sil-Khannaz dan lain-lain lagi, ayah aku kalau tak nak pergi jugaklah gig tu sebab nak tengok Sil-Khannaz, tapi sebab dah terlambat so tak jadi. Kalau tak mungkin dari hari itu jugalah ayah aku dah mula dengar MC16 nie kot. Heheh....dengar kata kawan ayah aku yang juga seorang penganjur gig di Ipoh, nak bawak depa datang Ipoh lagi..I will waiting..heheh.. Kome pun ape lagi, pegi lah order satu album nie. Rating : 3.8/5

" In God We Trust, In Metal We Blast "


 

No comments:

Post a Comment