Thursday 31 October 2013

LINKIN PARK & ME PART 2

   
   Melihatkan kelainan yang terkandung dalam  album A Thousand Suns, aku menjadi yakin yang rilisan seterusnya bakal membuat kejutan kepada semua. Malah selepas melihat cover album dan snipet Burn It Down di laman sesawang mereka menambahkan kepercayaanku. Akan tetapi, rasa itu kian goyah apabila aku mendengarkan keseluruhan lagu Burn It Down itu. Tidakku nafikan yang lagu tersebut memang menarik dan sesuai dimainkan di pentas tarian, tetapi aku gagal mencari kelainan di situ. Idea muziknya seakan-akan sama seperti A Thousand Suns. Kemudiannya aku dikejutkan pula dengan khabar yang mengatakan album terbaharu ini hanya berdurasi dalam 30 minit lebih. Dan pada waktu itu jugalah baru aku sedar yang album Hybrid Theory dan Meteora juga punya durasi yang hampir sama. 

   Di laman sosial hangat memperkatakan album terbaharu yang jangka masanya hanya mungkin 2 tahun dari album sebelumnya. Maka tibalah tarikh keramat album berjudul Living Things dipasarkan. Aku membelinya pada tarikh rasmi rilisnya album tersebut. Memang teruja semasa membelinya kerana aku ingin merasai “feel” yang sama seperti pertama kali aku mendengar A Thousand Suns. Bukan dari segi muzikal tetapi kelainan yang dibawanya. Lost In The Echo membuka bicara. Keterujaanku hanyalah pada intronya. Apabila masuk rapping Mike, semua rasa itu sedikit demi sedikit jatuh sama seperti gambar cover album ini. Pada sesetengah lagu wujud juga kelainan seperti Castle Of Glass, Victimized, Until Its Break(Brad Delson menyanyi disini) dan mungkin Skin To Bone tetapi aku dapat merasa kehilangan, tetapi tidak tahu apakah ia. Mungkin album sebelum ini adalah album konsep dan lagunya bersambung-sambung manakala album baharu ini pula lebih kepada individu maka itu yang membuatkan aku berasa janggal.  Akhirnya, aku gagal merasai pengalaman yang sama seperti mana pertama kali mendengar A Thousand Suns. 


   Akan tetapi seperti biasa, sedikit demi sedikit aku hadam album ini, tambahan pula rakan-rakan sekelasku juga menyukai album ini. Ayahku juga memberi komen yang bunyian dalam album ini adalah recycle sahaja. Entahlah, tetapi menurut Linkin Park sendiri mereka menyatakan yang album ini adalah gabungan semua muzik yang berkaitan dengan Linkin Park tetapi dengan cara yang baharu. Bertambah kecewa apabila tiada dvd pembikinan dan pakej cdnya juga kurang menarik. Pada saat ini aku mula risau akan masa depan Linkin Park.

   Di laman sosial Facebook, You Tube, ada yang mencintai dan tidak kurang juga yang membenci. Aku berada di tengah-tengah, antara suka dan tidak suka. Sebagai seorang yang sudah lama mendengar muzik mereka malah sejak kecil mereka menjadi inspirasiku menerusi muzik mereka, walau bagaimanapun muzik mereka berevolusi aku akan tetap menyukainya walau mengambil sedikit masa. Sukar bagiku untuk terus membenci mereka kerana lagu-lagu mereka banyak memberi inspirasi dan juga “radiofriendly”. 


   Terkini Linkin Park melakukan kolaborasi dengan dj Stevie Aoki menghasilkan single A Light That Never Comes. Seperti yang ku alami ketika mendengar snipet Burn It Down, keterujaan itu hanyalah seketika. Apabila mendengarkan lagu yang penuh ia bukan seperti yangku bayangkan. Single baharu ini memang menarik, tetapi dimana kelainannya ?? Adakah menerapkan bunyian dupstep atau beat tekno yang biasa kita dengar dalam lagu-lagu Stevie Aoki atau David Guetta itu suatu pembaharuan ?? Bagi sesetengah peminat mungkin ya tetapi bagiku jawapannya tidak. Sesuatu yangku takuti akhirnya berlaku. Muzik Linkin Park menjadi semakin tepu, seakan-akan mereka mahu mengekori genre muzik dupstep dan tekno bukannya muzik Linkin Park itu sendiri.



   Akhir sekali, berkaitan album Recharged. Walaupun masih belum mendapatkan album tersebut, aku ada mendengar beberapa lagu remix yang ada dalam album ini. Teruk. Itu sajalah yang dapat aku ungkapkan ketika mendengarkan beberapa lagu di You Tube. Aku fikirkan A Light That Never Comes merupakan sesuatu yang teruk namun ada lagi yang lebih teruk. Dj-dj dubstep telah merosakkan lagu-lagu mereka dan menjadikan sebuah album. Adakah ini berbaloi ?? Kini tanggapanku makin goyah dan berubah. Wujud persoalan di kotak fikiranku, mampukah Linkin Park mencipta keajaiban sekali lagi ?? Ada aku terbaca yang album seterusnya iaitu pada tahun hadapan tidak akan berbunyi seperti Living Things mahupun Recharged. Sejauh manakah janji itu ?? Hanya album terbaharu itu nanti dapat menjawab sama ada Linkin Park masih mampu mencipta kelainan ataupun terus hanyut dengan muzik yang bersifat komersial. Sekian.

1 comment:

  1. jom join http://artisarainbow.blogspot.com/2013/11/anniversary-giveaway-by-anadiera.html

    ReplyDelete