Wednesday 29 June 2011

AKU SAYANG KUCING!!!!!!

         
             Hari ini, seekor lagi anak kucing aku telah kembali mengadap sang penciptanya...Beberapa minggu sebelumnya, saudaranya telah pergi & kini dia juga mengikutinya...Tetapi aku tidak berasa ralat kerana itu adalah yang terbaik untuknya...Mengapa aku berkata begitu??....Kerana dia telah lumpuh separuh badan dengan tiba-tiba & keadaan ini telah menyukarkan dirinya....Lantas dari melihat dia terus menderita biarlah dia pergi......Tompok (Corrie) & Kelabu (Shinoda).

            Sebelum ini,keluarga aku dah membela banyak ekor kucing dari zaman aku tak wujud lagi sampailah sekarang dah besar kedabak ini....Kucing pun macam-macam paten dah aku jumpa,macam-macam perangai....Dari yang pemalas hinggalah ke yang suka memburu cicak kobeng....dimakannya sampai tinggal kepala jer..Dah macam Predator pulak..Kucing yang masih ada dalam ingatan aku dari Mimi,Chikky & anak-anaknya,Demot,John,Mama & anak-anak dari generasi pertama & kedua...

          Aku ingat lagi masa pertama kali jumpa dengan Chikky,dia kecik lagi masa tu..Keluarga aku terjumpa dia di tengah jalan semasa waktu subuh dalam perjalanan nak balik ke rumah(ni sebelum aku pindah Pengkalan).Mungkin dia letih,sampai tertidur diatas nasi semasa tengah makan..Sayu hati aku bila teringatkan balik..Chikky ni garang kucingnya,nak pegang pun sampai kena korbankan tangan dulu...& ada 3 ekor anak, Along,Angah,Achik..tapi yang lama hidup pun si Angah dengan nama glemernya,Dojang...Tapi tak lama kemudian Chikky & Dojang menhilangkan diri buat selama-lamanya..

        Sekarang kucing yang masih ada sebagai sebahaggian dari keluarga aku ialah Demot,John,Mama,Tok Tam,Cement & Ateh, tapi aku panggil Chester...baru bergaya sikit...Dan seekor lagi,Noneng...dah beberapa bulan tak balik rumah sebab merajuk Mama ada anak baru...Dia ni bukan anak kandung Mama,cuma anak susuan jer...Aku jumpa dengan kakak aku di depan kedai makan cina...& kakak aku minta bawak balik...Dia jela kawan baik Tok Tam..masa kecik-kecik suka buli Tok Tam sebab Tok Tam ni lembik sikit,anak manja katakan...

        Aku sayang sangat kat kucing-kucing aku..Aku anggap depa macam ahli keluarga aku sendiri.....Walaupun aku selalu buli depa terutama John,tapi aku sayang...sebab kucing adalah salah satu sahabat baik manusia di kala sunyi...

No comments:

Post a Comment