Wednesday 4 September 2013

KIL


Salam Semua !!
Zaman sekarang nie susah betul kita nak dapat filem yang betul-betul berkualiti sama ada keluaran tempatan mahupun luar negara. Kalau omputih sekarang trend asyik buat remake, superhero, magik fantasi dan adaptasi daripada komik saja, di Malaysia pula asyik-asyik cerita hantu, komedi seram, komedi romantik, love story ala-ala 'sweet' gitu, rempit dan lain-lain lagi yang tidak mengembangkan minda. Filem seperti Bunohan dan Songlap pada aku antara filem masa kini yang benar-benar membuka mata dan aku cukup respect filem-filem ini.

   Filem KIL terbitan Flux Visual Lab juga antara filem yang aku kagum kerana berani menampilkan sesuatu yang baru dan segar untuk tatapan masyarakat Malaysia. Sebuah filem drama yang mengisahkan tentang Akil, seorang lelaki yang cuba membunuh diri kerana tertekan dengan hibupnya. Dia telah mengupah sebuah syarikat "LAB" yang menawarkan perkhidmatan membunuh mereka yang mahu membunuh diri, dengan alasan mahu "melegakan" kesakitan pesakitnya. Kehidupannya mula berubah sejak kehadiran Zara, seorang gadis yang mempunyai misteri dalam sejarah hidupnya. Nak tau apa jadi lepas tu?? Nak tau rajin-rajinlah tengok filem nie.

   Filem arahan pengarah muda Nik Amir Mustapha ini menampilkan permainan cinematografi yang cantik,ditambah dengan muzik latar yang memang mengancam. Filem nie bagi yang jenis layan movie David Teoh dan seangkatan dengannya memang sukar untuk diterima kerana mood dan storyline yang slow, seperti Bunohan tetapi diselitkan dengan unsur humor. Latar belakang filem ini berlaku di sekitar bandar Kuala Lumpur. Dari segi watak, aku suka sangat dengan lakonan Cristina Suzanne yang membawa watak Zara dan     Redza Minhat yang membawa watak Akil, tapi aku lagi suka Cristina!! Lakonan depa berdua nie banyak membantu mengerakkan filem nie, sebab depa bertutur dengan bahasa yang biasa-biasa je, takda nak berbunga-bunga sangat. Jadi filem nie jadi lebih real. Aku suka bila dengar Cristina bercakap, lawak pun ada. Haha.. Tapi sayang ada beberapa watak sampingan yang kurang menyengat lakonannya.


   Filem nie aku memang sarankanlah kepada pengemar-pengemar filem Melayu kerana kelainannya dari filem-filem yang ada di Malaysia. Temanya juga membawa suatu persoalan kepada kita. Elemen kejutan pada pengakhirannya juga pasti akan membuatkan kome terkejut. Satu lagi, filem nie banyak menampilkan cameo-cameo dan dari filem nie jugak lah aku mula minat Seven Collar T-Shirt. Lagu Lights tu best dan mendayu-dayu giler. Sekian. =D

p.s : Mantap betul poster-poster filem nie!!





No comments:

Post a Comment